RIDING TIP: Jazda so spolujazdcom.

Idete so spolujazdcom do zákruty a zrazu sa vám začne nakláňať opačným smerom ako voľný mech zemiakov a hlavu vykláňa ešte viac do strany, aby videl na tachometer, koľko idete. Milé od neho. Avšak poučili ste ho, ako sa ma správať na motorke po prvý krát?
Medzi zábavu na motocykli patri aj podelenie sa o tento zážitok s druhou osobou. Mať pasažiera za chrbtom, môže byť obohacujúce pre oboch, ale takisto to prináša extra povinnosti nielen pre vás ale aj pre neho.
Mení sa rozloženie váhy, ovládateľnosť, aj správanie motocykla. Motocykel zatáča inak a tiež má inú brzdnú dráhu. Toto sú faktory, na ktoré je dobré myslieť, ak za vás niekto sadá. Z technického hľadiska najjednoduchšie a najúčinnejšie čo môžete s motocyklom urobiť, je zmeniť tvrdosť pruženia (pritvrdiť) a tlak v pneumatikách (zvýšiť), aby bola pre vás oboch jazda vo dvojici zábavná a odniesli ste si príjemný zážitok.
U každého motocykla sa tvrdosť pruženia nadstavuje inak. Avšak na väčšine motoriek, môžete zmeniť tvrdosť aspoň manuálne na zadnom tlmiči. Pre správne nadstavenie tlaku v pneu, si pozrite užívateľský manuál, na koľko hustiť pneumatiky pri jazde vo dvojici.
A ČO PASAŽIER? AKO SA MÁ SPÁVAŤ ON?
Pred jazdou je dobré si spolu prejsť nielen to kam pôjdete, ale takisto to ako sa má správať on:
- vysvetlite pasažierovi, aby nastupoval a vystupoval, až keď mu na to dáte znamenie. Až potom čo vám nezavadzia stojan, máte nohy pevne na zemi a motorku v rovnováhe.
- povedzte mu, ako ma nastúpiť, a aby si dával pozor na horúce časti, hlavne výfuk. Myslím, že každý biker si pamätá na svoj prvý horúci výfuk na lýtku.- pasažier takisto nevie ako a čoho sa ma na motorke držať. Ideálne je keď vás drží za pás. Nemusí vás stískať okolo pása, že máte problém dýchať. Stačí, ak bude mať ruky na vašich bokoch. Ak je motorka vybavená madlami na držanie, môže sa držať aj tam. Avšak pre pilota je lepšie, keď sa drží vás pretože ste viac jedno telo, jedna hmota. Na pocit je to pre jazdca omnoho príjemnejšie, pretože to zlepšuje ovládateľnosť. Dá sa to prirovnať k pocitu skoro ako keby jazdec sedel na motorke sám s ruksakom na chrbte.
- ďalšou vecou ktorú je dobré povedať spolujazdcovi, je že aj keď motorka zastaví, aby nedával nohy dole zo stúpačiek, pokiaľ mu to vyslovene nepoviete. Takisto bikeri poznajú pocit ako im spolujazdec stúpal na paty, keď sa snažili vyrovnať balanc na križovatke. Nehovoriac o tom, že zmenou polohy pasažierových nôh to s motocyklom zamáva.
- pasažier by mal sedieť za vami na svojej polovici sedačky. Ak nie je druhá sedačka, nemá tam čo robiť ani pasažier. Takisto nikdy nevozte deti na nádrži pred vami. Pretože sa nemajú čoho poriadne držať a sily pôsobiace pri brzdení budú nad schopnosti ich malých ručičiek.
TERAZ TO NAJDOLEŽITEJŠIE.
Ako sa má správať spolujazdec počas jazdy? Povedzte mu, aby bol počas jazdy relaxovaný, aby nebol stále v kŕči. Aby sa nakláňal s vami resp. môže zostať sedieť kolmo na sedačku. NIKDY by sa nemal vykláňať zo zákruty von. Toto správanie veľmi ovplyvňuje stabilitu a môže viesť až k tomu, že nebudete vedieť zatočiť dostatočné a vynesie vás to oboch mimo cestu.
NAJDOLEŽITEJŠIE PRE VÁS!
Nikdy sa nesnažte zapôsobiť na spolujazdca/spolujazdkyňu rýchlou jazdou a nesnažte sa ukázať, aký max. krútiaci moment má vaša moto. Samotná jazda na motorke je pre ne-motorkára dostatočne vzrušujúcim zážitkom, hlavne keď sa cíti bezpečne a užíva si plynulú jazdu. Nechcete v ňom zasiať strach, a keď si bude mat za niekoho sadnúť na motorku opäť prepadne ho panika, lebo ste išli ako debil.
PRE RODIČOV.
Povedzte svojim deťom, aby si nesadali na motorku za niekoho len preto, že má motorku. Dôležité je odporúčanie. Ak má biker už niečo najazdené a odporúčajú jazdu s ním aj iní pasažieri, prečo nie.
To je všetko, čo by ste mali vedieť o jazde so spolujazdcom.