RIDING TIP: Prečo jazdci v MotoGP vystrkujú nohu von pri brzdení?

Píše sa rok 2005. Ide sa veľká cena Španielska v Jereze a v poslednej zatáčke sa Valentino Rossi snaží dostať cez Sete Gibernaua vnútornou stranou ..brzdí veľmi tvrdo a vtedy sa to stane prvý krát. Vystrčí nohu na vnútornej strane. V angličtine sa tomu hovorí „Leg wave“.
Teraz sa pozrime na dôvod použitia tejto techniky, ktorú si adoptovalo veľa moderných jazdcov.
Ak zoberieme do úvahy, že jazdec MotoGP váži cca 70kg a jeho noha predstavuje 20% celkovej váhy, čo je zhruba 14kg. Tak je to celkom slušná váha, ktorá sa dá použiť na posúvanie ťažiska.
Ťažisko je priamo spojené nielen s motocyklom, ale aj jazdcom. Je to podobné, ako keď sa jazdec v zatáčkach nakláňa mimo motocykla (vysadá si zo sedla do strán). Ťažisko je nižšie k asfaltu a viac vpredu v zákrute. Motocykel je menej nahnutý, čo má za následok väčšiu priľnavosť pneumatík a umožňuje ísť motocyklu rýchlejšie. A práve vystrčenie nohy je ďalšou evolúciou tejto techniky.
Druhým dôvodom prečo jazdci vystrkujú nohu v nájazde do zatáčky je, že vo vyšších rýchlostiach (skoro vždy) vystrčená noha pôsobí ako padák, ktorý umožňuje jazdcovi ľahšie zatočiť motorku.
---
Druhý dôvod podrobnejšie:
noha ako padák ťahá jazdca okolo jeho osi. Príklad ak má jazdec vystrčenú ľavú nohu. Jeho telo sa otáča doľava za nohou a padá (nakláňa) dopredu. Aby to jazdec vyrovnal, tak tlačí ľavú ruku dopredu a pravú dozadu, čo mu uľahčuje urobiť counter-steering (protipohyb zatáčania), ktorý mu uľahčí nakloniť motorku do zatáčky.
Táto technika „Leg Wave“ sa používa pri prudkom, alebo neskorom brzdení. Existujú jazdci v MotoGP triede ako napr. Jorge Lorenzo ktorý ma iný štýl. On nepoužíva nohu, pretože brzdí a vkladá sa do zatáčok omnoho skôr. Táto technika sa takisto nepoužíva ani v Moto3, kde jazdci nepoužívajú prudké alebo neskoré brzdenie a rýchlosť v zatáčke nie je veľmi rozdielna ako pred zatáčkou.
---
Toľko na tému "Vystčenie nohy."