Článok

z kategórie Kúpa Motorky

Written by Môj Tatko22.1.2020Foto: riders.drivemag.com

KÚPA MOTORKY: Veľké Cestovné Enduro


Včera som videl video, kde chalani testovali Európske Veľké Cestovné Endurá KTM 1290, TRIUMPH TIGER 1200 a BMW 1250 GS. Záver bol, že BMW GS je najlepšia motorka.

Je to BLBOSŤ!

Najprv si povedzme, pre koho je Veľké Cestovné Enduro určené. Ak jazdíte zväčša cesty, viac ako 5% OFF-road, jazdíte väčšinou sami, tak Vám odporúčam STREDNÉ Cestovne Enduro ako napr. KTM 790, TRIUMPH Tiger 800 alebo BMW F850. Tieto motorky sú vhodnejšie pre jazdu solo a viac terénu. Majú menšiu váhu než veľké cestovné Endurá, koleso vhodnejšie do terénu 21 palcov, sú obratnejšie a štíhlejšie.

Veľké Cestovné Endurá sú určené pre bikerov ktorí chcú jazdiť hlavne cesty a do 3% OFF-road, jazdia často aj vo dvojici, vyžadujú od moto pohodlie aj pre spolujazdca. Ak patríte k takýmto jazdcom, tak čítajte ďalej.

Motorky sa stavajú na určitý typ jazdca. Preto, ak sa vrátim k spomínanému videu a porovnáme jablka s jablkami, nemôžeme povedať, že táto moto je najlepšia. Môžete povedať, že je najlepšia pre vás ALE, nestačí len povedať technické veci prečo je lepšia, TREBA povedať aj to, aký ste typ jazdca a čo vám vyhovuje.

TAKŽE hodnotenie TATKA BIKERA:

KTM1290 je najšportovejšia motorka z trojice. Motor je živý. Je rád kde ho vytáčate. Výkon sa na zadné koleso prenáša reťazou. Ak prichádzate so Superšportov alebo Naháčov a máte radi športovú jazdu, toto je správna moto pre vás.

TRIUMPH Tiger 1200 je najturistickejšia moto z nich. Oproti KTM ma kľudnejší motor. Má kardan. Jeho chod je hladší než BMW. Táto moto je určená jazdcom ktorí majú radi pohodovú jazdu. Dvojvalce sa z ich pohľadu moc trasu. Chcú sa odlíšiť a nechcú mať v Rakúsku motorku rovnakú ako všetci ostatní. Odporúčam ešte quick shift, ktorý robí radenie veľmi príjemným aj pre spolujazdca.

BMW 1250GS je vyvážená motorka na ceste aj v teréne. Motor ťahá veľmi dobre odspodu. Moto je určená bikerom ktorí majú radi diesle, radi si poprdkavajú bez vytáčania motora. Motor však vie nakladať aj vo vyšších otáčkach, vďaka dvojitej vačke. Má kardan. A Telelever vidlicu ktorá odfiltrováva nerovnosti dobre, až vám niekedy chýba spätná väzba.

Samozrejme že je tu aj priestor na zlepšenie.
KTM – zlepšiť brzdy = aby som musel požívať menej sily na páčku
TRIUMPH – znížiť sálanie tepla z motora do spodku nádrže
BMW – manuálny predný štít zmeniť na elektronický

Vždy si moto vyberajte podľa toho aký štýl jazdy vám vyhovuje a na čo chcete moto používať. Nikdy nie podľa designu, podľa toho čo sa vám páči.

A samozrejme testovacia jazda medzi vašimi dvoma favoritmi je POVINNÁ :-)